Dopravní podnik Ostrava (DPO) i Škoda Group podpisały umowę ramową na dostawę do 16 nowych trolejbusów bateryjnych Škoda 26Tr. W ramach podstawowego zamówienia przewidziano 14 pojazdów, a dwa kolejne objęto opcją. Pierwsze trolejbusy zostaną dostarczone w 2027 roku. Łączna wartość kontraktu przekracza 268 mln koron czeskich.
Nowe trolejbusy, z nowoczesnym nadwoziem, będą dwuosiowe, całkowicie niskopodłogowe i klimatyzowane. Zostaną wyposażone w nowoczesny system informacji pasażerskiej i sprzedaży biletów. Dla bezpieczeństwa pasażerów i kierowców pojazdy otrzymają system kamer. Dzięki zastosowaniu baterii trakcyjnych trolejbusy będą mogły pokonywać odcinki bez sieci trakcyjnej o długości co najmniej 15 kilometrów. Pozwoli to obsługiwać trasy pozbawione trakcji, ograniczyć utrudnienia dla pasażerów podczas objazdów i remontów oraz rozszerzyć zasięg linii na nowe dzielnice miasta – wszystko przy zerowej emisji spalin.
Trolejbusy w Ostrawie – jedna z najważniejszych sieci w CzechachDPO eksploatuje obecnie 75 trolejbusów, z czego 58 to pojazdy marki Škoda (23× 26Tr, 17× 27Tr, 18× 36Tr). Nowa dostawa uzupełni istniejącą flotę i przyczyni się do jej ujednolicenia oraz ułatwienia obsługi technicznej. Sieć trolejbusowa w Ostrawie obejmuje 12 linii w regularnej eksploatacji – dziewięć dziennych (101–109) i trzy nocne (111–113). Obsługuje kluczowe węzły przesiadkowe, w tym Dworzec Główny, Most Miloša Sýkory i terminal Hranečník.
– Ostrawa od lat należy do najbardziej nowoczesnych miast w dziedzinie transportu publicznego i bardzo cenimy sobie kontynuację naszej współpracy. Nowe trolejbusy 26Tr z napędem bateryjnym przyniosą większą elastyczność, komfort i efektywność eksploatacyjną – zarówno dla operatora, jak i dla pasażerów – wyjaśnia Karel Majer, prezes zarządu Škoda Electric w ramach Grupy Škoda.
– Zaletą tych pojazdów jest możliwość obsługi ulic pozbawionych trakcji, przy zachowaniu w pełni elektrycznego, a więc cichego i bezemisyjnego napędu. Poza siecią trolejbusową pojazd przełącza się na zasilanie bateryjne i działa jak autobus elektryczny – mówi Daniel Morys, prezes i dyrektor generalny DPO, i dodaje:
– Nowe trolejbusy będą wyposażone w klimatyzację w całym pojeździe oraz system kamer, w tym kamerę kolizyjną. Dzięki temu chcemy zapewnić maksymalny komfort i bezpieczeństwo pasażerom.
Podstawowe parametry techniczne i wyposażenie trolejbusu Škoda 26Tr (dla Ostrawy) przedstawiają się następująco:
- Długość: 12 metrów,
- Podłoga: całkowicie niskopodłogowa, zapewniająca dostęp bez barier; dwa miejsca do przewozu wózków dziecięcych lub inwalidzkich,
- Napęd: elektryczny trolejbus z bateriami trakcyjnymi (zasięg min. 15 km bez sieci trakcyjnej),
- Komfort i bezpieczeństwo: pełna klimatyzacja, nowoczesny system informacji i sprzedaży biletów, kamery monitoringu.
Ekspansja Škody na rynku trolejbusowym w Czechach i za granicąW ostatnich miesiącach Grupa Škoda znacząco wzmocniła swoją działalność w zakresie dostaw trolejbusów, potwierdzając wiodącą pozycję na europejskim rynku transportu bezemisyjnego. Podpisała m.in. umowę ramową na dostawę do 20 trolejbusów 32Tr dla Jihlavy, z czego 14 będzie wyposażonych w baterie trakcyjne. Do Chomutova i Jirkova trafi do 8 przegubowych trolejbusów 33Tr z napędem bateryjnym. Niedawno podpisano też kontrakty na dostawę do 31 trolejbusów 32Tr i 33Tr dla Hradca Králové oraz umowę ramową dla miasta Zlín na maksymalnie 60 pojazdów. Jednocześnie Škoda aktywnie uczestniczy w przetargach w innych miastach Czech.
Ważnym sukcesem na arenie międzynarodowej są kontrakty na dostawę 52 trolejbusów dla niemieckiego Esslingen oraz 40 trolejbusów dla stolicy Estonii – Tallinna. Wszystkie te zamówienia potwierdzają zaufanie krajowych i zagranicznych operatorów do jakości i niezawodności produktów z Pilzna.